tisdag 27 april 2010

Sammanfattning av säsongen

Jag har behövt ett par dagars betänketid för att fundera igenom säsongen och allt som hände i den sjätte finalmatchen, där HV tyvärr avgjorde. Sett till hela slutspelet så hade dom oerhörd tur och dom var egentligen inte värda segern.

För sån tur med ramträffarna som dom hade hela tiden i utsatta lägen finns egentligen inte på kartan. Sett till matcherna efter full tid så var det ju bara DIF som lyckades vinna och det är ju egendomligt att ett lag kan vinna ett guld utan en endaste seger inom ordinarie tid. Nej, större röta har jag aldrig sett tidigare.

Men objektivt sett så är jag väldigt nöjd och stolt med hur pass stor förändring Hardy Nilsson fick på laget som i stort sett var intakt från året innan med ett par små förändringar spelarmässigt med Anger och Bremberg som försvann och in i laget kom ju Marcus Nilson, Mathias Tjärnqvist, Kyle Klubertanz och Mike Zigomanis. Man ska ju liksom ha i åtanke att media tippade DIF som ett av lagen som skulle missa slutspel & att då slå ut en sån guldaspirant som Linköping på vägen till finalen är i mina ögon väldigt stort. Även att man slutade tvåa i grundserien var också långt över mina förväntningar inför säsongen. Jag trodde själv att dom skulle hamna på 4-5:e plats.

Jag minns även Rögles sportchef som uttalade sig då när Tjärnqvist lämnade dom och skrev på för DIF. Han sa då något i stil med att han inte kunde förstå den övergången med tanke på att Rögle tydligen skulle vara minst lika bra. Ja, det märkte man ju med tanke på att DIF tog silver och Rögle återfinns numer i HockeyAllsvenskan. :P

På tal om Mathias Tjärnqvist, så har han och den duktiga centern Jacob Josefson idag förlängt sina kontrakt med DIF i ytterligare ett år. Så det ser ut som att man får behålla laget väldigt intakt till nästa säsong.

I nuläget är det bara Henrik Eriksson (Mora), Michael Holmqvist (Linköping) & Timmy Pettersson (KHL) som har lämnat laget. Sedan tidigare var det ju dessutom klart att Andreas Engqvist går till Montreal Canadiens till hösten. Han skrev ju treårskontrakt med dom innan säsongen startade men med förbehållet att han skulle spela kvar i DIF denna säsongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar